Hvordan selge lønnsomt på Black Friday


Hva er egentlig black friday og hvordan bør du selge dine varer denne dagen?
Black friday er startskudd for julehandelen, og finner sted dagen etter Thanksgiving.
Om vi går tilbake til 1800-tallet så var denne dagen assosiert med finanskrisen i 1869. «Black Friday» skulle være dagen som bidrog til at butikker skulle gå med overskudd igjen – og dermed gå fra røde til svarte tall i regnskapet. Salget ble brukt som som barometer på folks vilje til å bruke penger før jul.

Jeg har snakket med flere forbrukere om hvilke forventninger de har til denne dagen, og hvordan de forbereder seg. De forventer selvsagt lavere priser, og har ofte plukket ut hvilke varer de ønsker på forhånd av dagen. De varene blir lagt til som prisvarsel på prisjakt.no, så de blir varslet om hvem som tilbyr lavest pris. Som forbruker er dette et smart trekk, men dårlig business for deg som selger. Den billigste butikken vinner salget, men salget vil kanskje ikke være så lønnsomt. En tap-tap situasjon som selger, med mindre det blir kjøpt andre lønnsomme produkter som gir profitt.

Alle selgere ønsker oppmerksomheten denne dagen, og det blir mer vanskelig da forbruker blir bombardert med tilbud. Mange butikker setter prisene opp i forkant, for deretter ha en stor rabatt på black friday. Dette er ikke etisk riktig, og blir slått hard ned på. Det er ikke bare lave marginer man må regne med, men høyere annonsekostnaden hos Google og Facebook. Den som betaler mest for annonsering vinner da dette går på auksjon.

Derfor velger flere og flere å utvide tilbudet til Black week og Black month, som er en indikasjon på at at Black friday begynner å bli ødelagt - etter min mening. Ikea dropper hele black friday

Men hva kan du gjøre dersom du ikke kan gi store rabatter, og ikke har mye i annonsebudsjett? 

Inspirasjon til hva du kan gjøre på black friday:


Lag en bundle:

Samle flere produkter i en "pakke" som du gir spesialpris på. Ingen andre har dette produkter, og dermed slipper å konkurrere mot noen.

Rabattkode:
Lag en rabattkode som gir rabatt

Gratis frakt:

Tilby gratis frakt på black friday. Fraktprisen kan være avgjørende for mange kjøpere.

Gratis bonus:
Alle som kjøper på black friday får en gratis vare med på kjøpet. Eks: Solbriller

Gratis svart kaffe og julekaker:
Om du har fysisk butikk kan du tilby gratis svart kaffe og kake til alle som handler i din butikk.



Hvordan markedsføre dette gratis:

Epost:
Mitt beste tips er å markedsføre til dine eksisterende kunder som kjenner deg. Det er bare en epost unna. Jeg har hatt god respons med å sende en epost 1 uke før black friday, der jeg forteller at noe spennende vil skje på black friday (skap nysgjerrighet, uten å røpe hva). Send så en epost på black friday, og en påminnelse før tilbudet går ut. Gratis og effektivt


Facebook:
Legg ut ditt tilbud på Facebook, eller opprett en event. Men husk at kun 3% av dine følgere vil se FB-post på siden din.

Stories:
Lag en "Stories" på Facebook og Instagram. Det får mye mer synlighet blant dine følgere.

Gå Live:
Gå live på Facebook og fortell om tilbudet. Kanskje skummelt, men de får push-varsel om at du går live.

Møtested for nordmenn som driver dropshipping nettbutikk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sannheten om dropshipping: Fordeler og ulemper

Dropshipping, buzzordet som lover enkel fortjeneste og minimal innsats. Det er et konsept som høres tiltalende ut ved første øyekast: selge ...

Etiketter

advokat (1) Advokatfirmaet Nidaros Inkasso (1) aliexpress (1) aliexpress voec nummer (1) annonsere på facebook (1) Autoritet - Ekspert (1) bestselgere på aliexpress (1) bilderedigering (1) Bjørn kjos (1) Bjørn Maaseide (1) black friday (1) business (1) businesstur (1) cantonfair (1) cantonmessen (1) canva (1) censt (1) Digital markedsføring (1) dropping (1) dropshipping (1) dropshipping kina (1) dropshipping norge (1) dropshipping skatt (1) dropshipping usa (1) ebay voec nummer (1) eget firma timepris (1) eksport (1) fabrikkbesøk (1) Facebook (2) facebook ads (1) facebook annonsering (2) facebook pixel (1) fakturering (1) farge på logo (1) fb ads (1) fiken (1) filmreklame (1) finne vare for salg (1) finne varer i kina (1) firmalogo (1) firmatips (1) forsinkelsesrenter (1) fortjeneste (1) Føre regnskap selv (1) få inn penger (1) gimp (1) Gjensidighet (1) globalsource (1) google ads (1) Guangdong (1) Guangzhou (1) gul sulten (1) hktdc (1) hong kong (1) Hva er Egeninkasso (1) Hva er Forliksrådet (1) Hva er Namsmannen (1) Hvilket tidspunkt er det best å publisere på Twitter (1) hvor mye kan man ta i timepris (1) hvordan få mer salg (1) hvordan få salg (1) hvordan laga reklamefilm (1) hvordan lage nettbutikk (1) hvordan lage videoreklame (1) hvordan markedsføre på facebook (1) hvordan selge (2) hvordan selge i nettbutikk (1) hvordan selge med video (1) hvordan selge på black friday (1) hvordan selge på internett (1) hvordan skrive god overskrift (1) hvorfor ingen kjøper (1) import (1) inkasso (1) inkassobyrå (1) inkassosalær (1) Instagram (2) instagram filter (1) instagram tidspunkt (1) intagram følgere (1) intagram klokkeslett (1) intagram likes (1) investor (1) klarna (1) Knapphet (1) Konsistens (1) kontroll på selskapet (1) kunder som ikke betaler (1) lage banner (1) lage logo (1) leverandører (1) Liker (1) Lindorff (1) lønningsdag (1) Markedsføring (1) mega show (1) millionær (1) mystore (1) nettbutikk firma (1) nettbutikk hobby (1) nettbutikk hvordan starte (1) nettbutikk mva (1) nettbutikk regneskap (1) nettside bilder (1) nettside logo (1) nettside salg (1) pixlr (1) populære produkter å selge (1) prestashop (1) psykologi farge (1) purring (1) påvirkning (1) regnskapsfører (1) reklame film (1) reklamefilm (1) renter (1) Robert Cialdini (1) rød sulten (1) salg (2) salgssyklus (1) salgstekst (1) salgstips (1) selge (1) selge på facebook (1) shopfy (1) shopifie (1) skalerbart (1) skriv så det selger. (1) skrive overskrift (1) SoMe (1) Sosial bevis (1) sosiale medier (2) starte as uten penger (1) starte bedrift lån (1) starte bedrift uten penger (1) starte egen bedrift støtte nav (1) starte firma (1) starte firma uten egenkapital (1) starte firma uten penger (1) starte selskap (1) time pris (1) timepris eget firma (1) timepris entrepenør (1) timepris firma (1) timepris grunder (1) tips til eget firma (1) tjene mer (1) tjene penger (1) trendfaktor (1) Trond lykke (1) Twitter (2) varemesse i kina (1) varemesse kina (1) verdens beste reklame (1) visma (1) Youtube (2) zen-cart (1) øke inntekten (1) økt omsetning (1) økt salg (1) ømsetning (1)