Timepris Gründer? Hva bør du ta for ditt arbeid?


Det kommer selvsagt an på hva du skal drive med og hvilke utgifter du har. 

Skal du ha en lav timepris i håp om å få mange kunder, eller skal du satse på en høy timepris hos betalingsvillige kunder? Men da får du kanskje mindre oppdrag.

Anbefaler deg å bruke litt tid på dette, og ikke gjøre som meg. Da jeg startet mitt første datafirma i 2005 tok jeg en timepris på 200 kr. Tallet tok jeg ut fra løse luften uten å tenke på alle utgifter det er i et firma. 

Fikk mange kunder, og tilbakemelding var ofte “det var billig” og “du kommer til få mye å gjøre”. Tips var heller ikke uvanlig å få (dette er kanskje en indikasjon på at du har for lav timepris).
Med årene økte min timepris i takt med min IT-kompetanse.

Har du mye erfaring? Til høyere kompetanse du har til raskere burde du løser du et problem. Er ditt navn kjent fra før? Har du gode referanser? 

Så dersom du har stålkontroll på det du driver med, vil jeg anbefale en høyere timepris. 
Har du ingen erfaring der du må prøve og feile på veien, burde du ha en lavere timepris til dine kunder. 

Husk at dersom du har en timepris på 500 kr så må du jobbe dobbelt så mye forhold til din konkurrent som tar 1000 kr timen. Dere sitter igjen med det samme

Tips: 
Din regnskapsfører kan alltid hjelpe deg.
Undersøk hva dine konkurrenter tar i timepris, og legg deg litt under det. 
Du kan enten ta kontakt med dem direkte å spørre, eller du kan be en venn gjøre det for deg. Dette gir deg en enkel indikasjon på hva det burde ligge på

Eksempel:  
Si at du driver et aksjeselskap som er MVA pliktig, og du skal ta ut en timelønn på 178 kr til deg privat.  La oss si at du fakturerer din kunde 450 kr pr time. Vil det være nok?

Kostnader: 
MVA:      90 kr
Lønn:     178 kr
Arbeidsgiveravgift:      26 kr
Sykepenger:      16 kr
Feriepenger:      22 kr
Pensjon:                8 kr
___________________________
Totalt:  340 kr
Du sitter igjen med 110 kr

Men er de 110 kr nok for å dekke alle kostnader du har med selskapet? Utstyr brukt på oppdrag, regnskap, markedsføring, fakturering, programvare, transportutgifter, telefon, renhold, inventar, kontorrekvisita, Internett, strøm, alarm, backup, konsulenthjelp, kurs, forsikringer etc? 

Hva med alle timene du ikke kan fakturere for? Da jeg drev med IT-support gikk det ofte 1 time før jeg var klar til neste oppdrag. Det tok tid å kjøre fra en kunde til den neste.  Selv om jeg kanskje jobbet 8 timer, klarte jeg som regel bare å fakturere rundt 4 timer. Med mindre du har faste langtidsavtaler med dine kunder, bør du kalkulere inn død-tid du ikke får fakturert. 

Du kan også prøve timepriskalkulator.
Ønsker du en årslønn på 500 000 kr så mener den at du burde ha en timepris på 618 kr.

Prøv kalkulatoren selv her

Møtested for nordmenn som driver dropshipping nettbutikk.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sannheten om dropshipping: Fordeler og ulemper

Dropshipping, buzzordet som lover enkel fortjeneste og minimal innsats. Det er et konsept som høres tiltalende ut ved første øyekast: selge ...

Etiketter

advokat (1) Advokatfirmaet Nidaros Inkasso (1) aliexpress (1) aliexpress voec nummer (1) annonsere på facebook (1) Autoritet - Ekspert (1) bestselgere på aliexpress (1) bilderedigering (1) Bjørn kjos (1) Bjørn Maaseide (1) black friday (1) business (1) businesstur (1) cantonfair (1) cantonmessen (1) canva (1) censt (1) Digital markedsføring (1) dropping (1) dropshipping (1) dropshipping kina (1) dropshipping norge (1) dropshipping skatt (1) dropshipping usa (1) ebay voec nummer (1) eget firma timepris (1) eksport (1) fabrikkbesøk (1) Facebook (2) facebook ads (1) facebook annonsering (2) facebook pixel (1) fakturering (1) farge på logo (1) fb ads (1) fiken (1) filmreklame (1) finne vare for salg (1) finne varer i kina (1) firmalogo (1) firmatips (1) forsinkelsesrenter (1) fortjeneste (1) Føre regnskap selv (1) få inn penger (1) gimp (1) Gjensidighet (1) globalsource (1) google ads (1) Guangdong (1) Guangzhou (1) gul sulten (1) hktdc (1) hong kong (1) Hva er Egeninkasso (1) Hva er Forliksrådet (1) Hva er Namsmannen (1) Hvilket tidspunkt er det best å publisere på Twitter (1) hvor mye kan man ta i timepris (1) hvordan få mer salg (1) hvordan få salg (1) hvordan laga reklamefilm (1) hvordan lage nettbutikk (1) hvordan lage videoreklame (1) hvordan markedsføre på facebook (1) hvordan selge (2) hvordan selge i nettbutikk (1) hvordan selge med video (1) hvordan selge på black friday (1) hvordan selge på internett (1) hvordan skrive god overskrift (1) hvorfor ingen kjøper (1) import (1) inkasso (1) inkassobyrå (1) inkassosalær (1) Instagram (2) instagram filter (1) instagram tidspunkt (1) intagram følgere (1) intagram klokkeslett (1) intagram likes (1) investor (1) klarna (1) Knapphet (1) Konsistens (1) kontroll på selskapet (1) kunder som ikke betaler (1) lage banner (1) lage logo (1) leverandører (1) Liker (1) Lindorff (1) lønningsdag (1) Markedsføring (1) mega show (1) millionær (1) mystore (1) nettbutikk firma (1) nettbutikk hobby (1) nettbutikk hvordan starte (1) nettbutikk mva (1) nettbutikk regneskap (1) nettside bilder (1) nettside logo (1) nettside salg (1) pixlr (1) populære produkter å selge (1) prestashop (1) psykologi farge (1) purring (1) påvirkning (1) regnskapsfører (1) reklame film (1) reklamefilm (1) renter (1) Robert Cialdini (1) rød sulten (1) salg (2) salgssyklus (1) salgstekst (1) salgstips (1) selge (1) selge på facebook (1) shopfy (1) shopifie (1) skalerbart (1) skriv så det selger. (1) skrive overskrift (1) SoMe (1) Sosial bevis (1) sosiale medier (2) starte as uten penger (1) starte bedrift lån (1) starte bedrift uten penger (1) starte egen bedrift støtte nav (1) starte firma (1) starte firma uten egenkapital (1) starte firma uten penger (1) starte selskap (1) time pris (1) timepris eget firma (1) timepris entrepenør (1) timepris firma (1) timepris grunder (1) tips til eget firma (1) tjene mer (1) tjene penger (1) trendfaktor (1) Trond lykke (1) Twitter (2) varemesse i kina (1) varemesse kina (1) verdens beste reklame (1) visma (1) Youtube (2) zen-cart (1) øke inntekten (1) økt omsetning (1) økt salg (1) ømsetning (1)