
Hva gjør du når en kunde ikke betaler?
Med mindre du tar forhåndsbetaling på dine varer og tjenester vil du alltid få personer og firma som ikke betaler for seg. Noen ganger er de misfornøyde, og andre ganger vil de bare ikke betale. Du vil bli overrasket over hvem som ikke betaler
Salg på internett
Når jeg selger varer på internett tar jeg alltid forskuddsbetaling, og dermed slipper man problem med betaling. Dette er noe jeg anbefaler deg å gjøre om du selger på internett. Skal du tilby faktura, så bruk Klarna. Da får du penger fra Klarna uansett om kunden betaler eller ikke.
Driver du fysisk butikk eller tjenestearbeid?
Da jeg drev fysisk butikk og salg av it-tjenester så fakturerte jeg tusenvis av kunder. Det var ofte de med mye penger som krangler på kravet. Kommune og det offentlige var ofte de tregeste med å betale. Men de jeg hadde minst til overs for var de som kom innom butikken og “kjøpte” varer og ba om faktura. Der de bevisst oppga feil personalia, eller valgte å ikke betale.
Ikke tid til fakturering?
Når du har mye å gjøre blir fakturering, purring og inkasso ofte prioritert ned grunnet mangel på tid. Flere kunder ble klar over dette, og valgte bevisst å ikke betale før inkassovarsel kom. Noe som ofte kunne ta flere måneder. Sett av en fast tid til fakturering og oppfølging så pengene kommer inn raskest mulig
Dette gjorde jeg når faktura ikke ble betalt:
1) Sendte faktura på epost
2) Sendte purring på epost (de fleste har glemt av kravet, så vær hyggelig)
3) Sendte så inkassovarsel på papir (nye regler gjør at du kan sende digitalt)
4) Ringte kunden i et siste forsøk (effektivt da de fleste ikke forventer dette)
- Spurte hvorfor faktura ikke blir betalt.
- Noe du er misfornøyd med? En liten rabatt gjorde at de ofte ble fornøyd betalte
- Noe jeg kan gjøre for deg?
- Tilby delbetaling?
5) Send til inkasso om det fortsatt ikke blir betalt
Hva kan du gjøre for å unngå personer og firma som ikke betaler?
Kredittsjekk firma ved større oppdrag og bestillinger. Krev forskudd ved større bestillinger fra privatpersoner. Firma får ikke brev i posten om de blir kredittsjekket, men det får privatpersoner.
1) Vær rask med å faktura. 3 dager etter arbeidet er fullført.
Min erfaring er at dersom noen vil klage på varen eller tjenesten blir det ofte gjort 1-2 dager etter det ble fullført/levert. Så send faktura 3 dager etter om du ikke har hørt noe fra kunden.
2) Følg raskt opp med purring og inkasso-varsel
3) Send til inkasso
Hvilke inkassobyrå skal du velge?
Den første tiden brukte jeg Lindorff, men de fikk inn svært lite av kravene mine. Kanskje rundt 40% og alt tok veldig lang tid. Måtte også legge ut penger for krav de ikke fikk inn. Så var lite fornøyd med dem.
Da jeg gikk over til Advokatfirmaet Nidaros Inkasso, så endret alt seg. Nå vet jeg ikke hvilke ninjatriks de bruker men de har fått inn alle mine krav (100%), samt de har “No cure no pay”. Hva er vel bedre en det? Du betaler ingenting om de ikke får inn pengene. Så ta en prat med de om en gratis inkassoavtale.
Husk at du bare får grunnbeløpet på fakturaen (den første faktura du sendte), og inkassobyrået tar resten av gebyr og forsinkelsesrenter. Det er slik de tjener penger.
Møtested for nordmenn som driver dropshipping nettbutikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar