Meny

Google vs Facebook annonsering


Hvordan markedsføre dine produkter på nett kan være utfordrende om du ikke er villig til å bruke noe penger på markedsføringen. Men dersom du vil bruke noen kroner skjer rundt 80% av betalt annonsering på Google og Facebook.

La oss si at du selger båtratt i din nettbutikk, og det er rundt 10 stk som søker etter nytt båtratt på Google hver dag i Norge. Du treffer enkelt de 10 med å ha en annonse på Google. Men hva med alle som ikke er aktiv søkende? For det er helt sikker flere som har et slitt båtratt som må byttes. Det er her Facebook kommer inn i bildet, da du har mulighet for å vise en annonse til personer du tror kan være interessert i båtratt.

Den enkleste metoden er å laste opp epost-adressen til dine eksisterende kunder (med tillatelse), så Facebook kan finne lignende kunder de kan vise annonsen din til. Eller så kan du spesifisere detaljert hvem du vil annonsere til.

Eks:
Single menn mellom 40-60 år,  jobber som fisker, er medlem i gruppen "Båtfolk på Facebook" og bor i Lofoten. Det er nesten skremmende hvor detaljert du kan være, men en gave til deg som annonsør.

Men det aller viktigste er å installere Facebook pixelen på din nettside/nettbutikk, så Facebook vet når en person har kjøpt hos deg. Da lagrer Facebook dette å gjør annonsen din mer målrettet automatisk.

Statistikk fra Facebook i 2016:
- 1,09 billioner innlogginger hver dag. 16% økning hvert år
- 5 nye profiler hver sekund
- 25-34 år er det den største gruppen av brukere. 30%
- 50% mellom 18-24 år sjekker Facebook når de står opp
- Totalt er det 45% kvinner og 55% menn på facebook
- 4,5 billioner likes og 4,75 billioner delinger daglig
- 300 millioner bilder blir lastet opp daglig
- Høyest trafikk er mitt i uken mellom 1-3 pm
- Høyest engasjement er kveld 7 pm
- Engasjementet er 18% høyere på Torsdag og Fredag
- Bare 4,3% av følgerene ser ditt organiske innlegg.

Oppsummering:
Mitt tips er å bruke Google Ads for å finne den perfekte kunden som aktivt søker etter ditt produkt/tjeneste. Når du har funnet 150 stk (minimumskravet til Facebook), så laster du opp epost-adressene til Facebook Ads, så de kan finne lignende kunder til deg. Da har du en skalerbar strategi. Husk å installer Facebook pixelen.

Møtested for nordmenn som driver dropshipping nettbutikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar